Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Vimmerby

2010

23,7

1

Vimmerby

2011

22,7

2

Vimmerby

2012

23,9

3

Vimmerby

2013

24,3

4

Vimmerby

2014

22,2

5

Vimmerby

2015

13,5

6

Vimmerby

2016

12,2

7

Vimmerby

2017

14,1

8

Vimmerby

2018

15,6

9

Vimmerby

2019

17,0

10

Vimmerby

2020

44,3

11

Vimmerby

2021

52,7

12

Vimmerby

2022

58,1

13

Vimmerby

2023

67,4

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03