Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Valdemarsvik 2010 50,0
1 Valdemarsvik 2011 48,7
2 Valdemarsvik 2012 47,5
3 Valdemarsvik 2013 50,0
4 Valdemarsvik 2015 62,0
5 Valdemarsvik 2016 60,3
6 Valdemarsvik 2017 60,7
7 Valdemarsvik 2018 61,0
8 Valdemarsvik 2019 63,8
9 Valdemarsvik 2020 64,3
10 Valdemarsvik 2021 47,5
11 Valdemarsvik 2022 50,0
12 Valdemarsvik 2023 30,8
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28