Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Växjö |
2010 |
64,2 |
1 |
Växjö |
2011 |
62,8 |
2 |
Växjö |
2012 |
65,6 |
3 |
Växjö |
2013 |
61,5 |
4 |
Växjö |
2014 |
59,9 |
5 |
Växjö |
2015 |
57,9 |
6 |
Växjö |
2016 |
58,5 |
7 |
Växjö |
2017 |
60,6 |
8 |
Växjö |
2018 |
63,1 |
9 |
Växjö |
2019 |
64,8 |
10 |
Växjö |
2020 |
68,2 |
11 |
Växjö |
2021 |
70,7 |
12 |
Växjö |
2022 |
78,4 |
13 |
Växjö |
2023 |
88,7 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.