Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Uppvidinge

2010

5,9

1

Uppvidinge

2011

5,6

2

Uppvidinge

2012

0,0

3

Uppvidinge

2013

2,6

4

Uppvidinge

2015

2,3

5

Uppvidinge

2016

2,1

6

Uppvidinge

2017

2,1

7

Uppvidinge

2018

10,2

8

Uppvidinge

2019

12,5

9

Uppvidinge

2020

12,2

10

Uppvidinge

2021

12,0

11

Uppvidinge

2022

6,3

12

Uppvidinge

2023

10,0

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03