Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Uppsala | 2010 | 27,6 |
1 | Uppsala | 2011 | 22,0 |
2 | Uppsala | 2012 | 20,8 |
3 | Uppsala | 2013 | 14,7 |
4 | Uppsala | 2014 | 15,6 |
5 | Uppsala | 2015 | 16,8 |
6 | Uppsala | 2016 | 29,2 |
7 | Uppsala | 2017 | 56,1 |
8 | Uppsala | 2018 | 70,0 |
9 | Uppsala | 2019 | 78,6 |
10 | Uppsala | 2020 | 84,4 |
11 | Uppsala | 2021 | 87,5 |
12 | Uppsala | 2022 | 89,0 |
13 | Uppsala | 2023 | 89,5 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.