Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Upplands Väsby

2010

75,7

1

Upplands Väsby

2011

79,4

2

Upplands Väsby

2012

77,4

3

Upplands Väsby

2013

63,3

4

Upplands Väsby

2015

70,0

5

Upplands Väsby

2016

73,5

6

Upplands Väsby

2017

75,7

7

Upplands Väsby

2018

72,2

8

Upplands Väsby

2019

74,3

9

Upplands Väsby

2020

70,6

10

Upplands Väsby

2021

75,0

11

Upplands Väsby

2022

86,7

12

Upplands Väsby

2023

90,3

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03