Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Upplands Väsby 2010 75,7
1 Upplands Väsby 2011 79,4
2 Upplands Väsby 2012 77,4
3 Upplands Väsby 2013 63,3
4 Upplands Väsby 2015 70,0
5 Upplands Väsby 2016 73,5
6 Upplands Väsby 2017 75,7
7 Upplands Väsby 2018 72,2
8 Upplands Väsby 2019 74,3
9 Upplands Väsby 2020 70,6
10 Upplands Väsby 2021 75,0
11 Upplands Väsby 2022 86,7
12 Upplands Väsby 2023 90,3
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28