Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Upplands-Bro

2010

50,0

1

Upplands-Bro

2011

17,5

2

Upplands-Bro

2012

9,1

3

Upplands-Bro

2013

9,1

4

Upplands-Bro

2015

8,3

5

Upplands-Bro

2016

9,1

6

Upplands-Bro

2017

21,2

7

Upplands-Bro

2018

17,9

8

Upplands-Bro

2019

19,1

9

Upplands-Bro

2020

19,6

10

Upplands-Bro

2021

30,4

11

Upplands-Bro

2022

36,4

12

Upplands-Bro

2023

42,9

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03