Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ulricehamn

2010

28,8

1

Ulricehamn

2011

32,3

2

Ulricehamn

2012

34,4

3

Ulricehamn

2013

35,6

4

Ulricehamn

2015

39,6

5

Ulricehamn

2016

44,5

6

Ulricehamn

2017

45,4

7

Ulricehamn

2018

50,6

8

Ulricehamn

2019

59,3

9

Ulricehamn

2020

60,8

10

Ulricehamn

2021

59,8

11

Ulricehamn

2022

61,7

12

Ulricehamn

2023

66,8

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03