Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Tyresö | 2010 | 40,0 |
1 | Tyresö | 2011 | 30,4 |
2 | Tyresö | 2012 | 24,5 |
3 | Tyresö | 2013 | 26,9 |
4 | Tyresö | 2014 | 27,9 |
5 | Tyresö | 2015 | 37,7 |
6 | Tyresö | 2016 | 47,7 |
7 | Tyresö | 2017 | 59,1 |
8 | Tyresö | 2018 | 62,5 |
9 | Tyresö | 2019 | 71,4 |
10 | Tyresö | 2020 | 61,0 |
11 | Tyresö | 2021 | 69,8 |
12 | Tyresö | 2022 | 72,1 |
13 | Tyresö | 2023 | 80,2 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.