Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Trollhättan 2010 77,2
1 Trollhättan 2011 87,2
2 Trollhättan 2012 86,4
3 Trollhättan 2013 86,6
4 Trollhättan 2014 90,4
5 Trollhättan 2015 91,7
6 Trollhättan 2016 91,5
7 Trollhättan 2017 92,0
8 Trollhättan 2018 93,2
9 Trollhättan 2019 96,5
10 Trollhättan 2020 97,0
11 Trollhättan 2021 97,4
12 Trollhättan 2022 97,6
13 Trollhättan 2023 97,8
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28