Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Tomelilla | 2010 | 37,5 |
1 | Tomelilla | 2011 | 34,4 |
2 | Tomelilla | 2012 | 28,6 |
3 | Tomelilla | 2013 | 39,4 |
4 | Tomelilla | 2014 | 39,4 |
5 | Tomelilla | 2015 | 40,0 |
6 | Tomelilla | 2016 | 45,9 |
7 | Tomelilla | 2017 | 62,2 |
8 | Tomelilla | 2018 | 64,1 |
9 | Tomelilla | 2019 | 76,8 |
10 | Tomelilla | 2020 | 76,2 |
11 | Tomelilla | 2021 | 77,5 |
12 | Tomelilla | 2022 | 73,8 |
13 | Tomelilla | 2023 | 78,3 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.