Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Tomelilla 2010 37,5
1 Tomelilla 2011 34,4
2 Tomelilla 2012 28,6
3 Tomelilla 2013 39,4
4 Tomelilla 2014 39,4
5 Tomelilla 2015 40,0
6 Tomelilla 2016 45,9
7 Tomelilla 2017 62,2
8 Tomelilla 2018 64,1
9 Tomelilla 2019 76,8
10 Tomelilla 2020 76,2
11 Tomelilla 2021 77,5
12 Tomelilla 2022 73,8
13 Tomelilla 2023 78,3
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28