Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Sölvesborg

2010

84,7

1

Sölvesborg

2011

80,9

2

Sölvesborg

2012

36,8

3

Sölvesborg

2013

27,5

4

Sölvesborg

2014

35,3

5

Sölvesborg

2015

66,3

6

Sölvesborg

2016

86,0

7

Sölvesborg

2017

86,5

8

Sölvesborg

2018

89,6

9

Sölvesborg

2019

86,5

10

Sölvesborg

2020

85,5

11

Sölvesborg

2021

82,1

12

Sölvesborg

2022

83,0

13

Sölvesborg

2023

84,5

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03