Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Sundbyberg

2010

31,6

1

Sundbyberg

2011

37,6

2

Sundbyberg

2012

41,7

3

Sundbyberg

2013

40,7

4

Sundbyberg

2014

37,5

5

Sundbyberg

2015

24,0

6

Sundbyberg

2016

36,0

7

Sundbyberg

2017

36,4

8

Sundbyberg

2018

30,4

9

Sundbyberg

2019

23,8

10

Sundbyberg

2020

26,3

11

Sundbyberg

2021

33,3

12

Sundbyberg

2022

41,7

13

Sundbyberg

2023

84,6

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03