Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Strängnäs

2010

29,4

1

Strängnäs

2011

27,4

2

Strängnäs

2012

29,1

3

Strängnäs

2013

24,4

4

Strängnäs

2014

25,0

5

Strängnäs

2015

25,0

6

Strängnäs

2016

22,0

7

Strängnäs

2017

31,0

8

Strängnäs

2018

29,2

9

Strängnäs

2019

39,0

10

Strängnäs

2020

44,7

11

Strängnäs

2021

52,7

12

Strängnäs

2022

66,1

13

Strängnäs

2023

83,0

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03