Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Stockholm |
2010 |
66,1 |
1 |
Stockholm |
2011 |
60,6 |
2 |
Stockholm |
2012 |
57,1 |
3 |
Stockholm |
2013 |
54,8 |
4 |
Stockholm |
2014 |
57,7 |
5 |
Stockholm |
2015 |
57,7 |
6 |
Stockholm |
2016 |
57,3 |
7 |
Stockholm |
2017 |
66,0 |
8 |
Stockholm |
2018 |
68,9 |
9 |
Stockholm |
2019 |
74,4 |
10 |
Stockholm |
2020 |
82,1 |
11 |
Stockholm |
2021 |
85,2 |
12 |
Stockholm |
2022 |
91,0 |
13 |
Stockholm |
2023 |
95,6 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.