Andel fossiloberoende kommunala personbilar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
|---|---|---|---|
| 0 | Stockholm | 2010 | 66,1 |
| 1 | Stockholm | 2011 | 60,6 |
| 2 | Stockholm | 2012 | 57,1 |
| 3 | Stockholm | 2013 | 54,8 |
| 4 | Stockholm | 2014 | 57,7 |
| 5 | Stockholm | 2015 | 57,7 |
| 6 | Stockholm | 2016 | 57,3 |
| 7 | Stockholm | 2017 | 66,0 |
| 8 | Stockholm | 2018 | 68,9 |
| 9 | Stockholm | 2019 | 74,4 |
| 10 | Stockholm | 2020 | 82,1 |
| 11 | Stockholm | 2021 | 85,2 |
| 12 | Stockholm | 2022 | 91,0 |
| 13 | Stockholm | 2023 | 95,6 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.
På väg mot fossilfria transporter