Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Staffanstorp

2010

3,6

1

Staffanstorp

2011

7,1

2

Staffanstorp

2012

11,5

3

Staffanstorp

2013

10,7

4

Staffanstorp

2015

9,7

5

Staffanstorp

2016

12,5

6

Staffanstorp

2017

11,8

7

Staffanstorp

2018

8,3

8

Staffanstorp

2019

9,1

9

Staffanstorp

2020

10,3

10

Staffanstorp

2021

10,3

11

Staffanstorp

2022

10,3

12

Staffanstorp

2023

13,8

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03