Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Smedjebacken

2010

0,0

1

Smedjebacken

2011

2,0

2

Smedjebacken

2012

23,0

3

Smedjebacken

2013

23,0

4

Smedjebacken

2014

22,6

5

Smedjebacken

2015

23,8

6

Smedjebacken

2016

27,4

7

Smedjebacken

2017

37,3

8

Smedjebacken

2018

40,3

9

Smedjebacken

2019

40,4

10

Smedjebacken

2020

39,6

11

Smedjebacken

2021

32,1

12

Smedjebacken

2022

78,4

13

Smedjebacken

2023

80,4

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03