Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Skinnskatteberg

2010

0,0

1

Skinnskatteberg

2011

0,0

2

Skinnskatteberg

2012

0,0

3

Skinnskatteberg

2013

0,0

4

Skinnskatteberg

2015

0,0

5

Skinnskatteberg

2016

0,0

6

Skinnskatteberg

2017

0,0

7

Skinnskatteberg

2018

0,0

8

Skinnskatteberg

2019

14,3

9

Skinnskatteberg

2020

0,0

10

Skinnskatteberg

2021

0,0

11

Skinnskatteberg

2022

0,0

12

Skinnskatteberg

2023

33,3

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03