Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Skellefteå | 2010 | 33,0 |
1 | Skellefteå | 2011 | 31,5 |
2 | Skellefteå | 2012 | 34,3 |
3 | Skellefteå | 2013 | 35,1 |
4 | Skellefteå | 2014 | 33,1 |
5 | Skellefteå | 2015 | 36,6 |
6 | Skellefteå | 2016 | 37,8 |
7 | Skellefteå | 2017 | 41,6 |
8 | Skellefteå | 2018 | 43,2 |
9 | Skellefteå | 2019 | 50,2 |
10 | Skellefteå | 2020 | 74,4 |
11 | Skellefteå | 2021 | 76,2 |
12 | Skellefteå | 2022 | 80,3 |
13 | Skellefteå | 2023 | 83,4 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.