Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Skellefteå |
2010 |
33,0 |
1 |
Skellefteå |
2011 |
31,5 |
2 |
Skellefteå |
2012 |
34,3 |
3 |
Skellefteå |
2013 |
35,1 |
4 |
Skellefteå |
2014 |
33,1 |
5 |
Skellefteå |
2015 |
36,6 |
6 |
Skellefteå |
2016 |
37,8 |
7 |
Skellefteå |
2017 |
41,6 |
8 |
Skellefteå |
2018 |
43,2 |
9 |
Skellefteå |
2019 |
50,2 |
10 |
Skellefteå |
2020 |
74,4 |
11 |
Skellefteå |
2021 |
76,2 |
12 |
Skellefteå |
2022 |
80,3 |
13 |
Skellefteå |
2023 |
83,4 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.