Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Skellefteå

2010

33,0

1

Skellefteå

2011

31,5

2

Skellefteå

2012

34,3

3

Skellefteå

2013

35,1

4

Skellefteå

2014

33,1

5

Skellefteå

2015

36,6

6

Skellefteå

2016

37,8

7

Skellefteå

2017

41,6

8

Skellefteå

2018

43,2

9

Skellefteå

2019

50,2

10

Skellefteå

2020

74,4

11

Skellefteå

2021

76,2

12

Skellefteå

2022

80,3

13

Skellefteå

2023

83,4

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03