Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Sölvesborg 2010 84,7
1 Sölvesborg 2011 80,9
2 Sölvesborg 2012 36,8
3 Sölvesborg 2013 27,5
4 Sölvesborg 2014 35,3
5 Sölvesborg 2015 66,3
6 Sölvesborg 2016 86,0
7 Sölvesborg 2017 86,5
8 Sölvesborg 2018 89,6
9 Sölvesborg 2019 86,5
10 Sölvesborg 2020 85,5
11 Sölvesborg 2021 82,1
12 Sölvesborg 2022 83,0
13 Sölvesborg 2023 84,5
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28