Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Sävsjö

2010

9,4

1

Sävsjö

2011

12,1

2

Sävsjö

2012

11,9

3

Sävsjö

2013

10,3

4

Sävsjö

2014

24,4

5

Sävsjö

2015

20,0

6

Sävsjö

2016

37,8

7

Sävsjö

2017

46,7

8

Sävsjö

2018

51,1

9

Sävsjö

2019

46,5

10

Sävsjö

2020

63,0

11

Sävsjö

2021

71,1

12

Sävsjö

2022

71,7

13

Sävsjö

2023

85,7

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03