Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ronneby

2010

63,2

1

Ronneby

2011

70,1

2

Ronneby

2012

62,5

3

Ronneby

2013

67,3

4

Ronneby

2015

72,2

5

Ronneby

2016

72,8

6

Ronneby

2017

68,9

7

Ronneby

2018

73,7

8

Ronneby

2019

73,6

9

Ronneby

2020

59,4

10

Ronneby

2021

63,2

11

Ronneby

2022

74,3

12

Ronneby

2023

87,1

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03