Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Oxelösund

2010

55,0

1

Oxelösund

2011

56,5

2

Oxelösund

2012

34,8

3

Oxelösund

2013

43,3

4

Oxelösund

2014

17,1

5

Oxelösund

2015

2,8

6

Oxelösund

2016

2,6

7

Oxelösund

2017

5,4

8

Oxelösund

2018

9,8

9

Oxelösund

2019

16,7

10

Oxelösund

2020

11,4

11

Oxelösund

2021

16,2

12

Oxelösund

2022

27,0

13

Oxelösund

2023

32,4

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03