Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart
Mätområde Datum Värde (%)
Oskarshamn 2010 28,2
Oskarshamn 2011 20,2
Oskarshamn 2012 12,1
Oskarshamn 2013 12,4
Oskarshamn 2015 16,1
Oskarshamn 2016 23,2
Oskarshamn 2017 32,3
Oskarshamn 2018 41,9
Oskarshamn 2019 54,2
Oskarshamn 2020 58,1
Oskarshamn 2021 61,7
Oskarshamn 2022 73,0
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Indikator K.V.B1.C.1
Uppdaterad: 2023-09-24