Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Oskarshamn

2010

28,2

1

Oskarshamn

2011

20,2

2

Oskarshamn

2012

12,1

3

Oskarshamn

2013

12,4

4

Oskarshamn

2015

16,1

5

Oskarshamn

2016

23,2

6

Oskarshamn

2017

32,3

7

Oskarshamn

2018

41,9

8

Oskarshamn

2019

54,2

9

Oskarshamn

2020

58,1

10

Oskarshamn

2021

61,7

11

Oskarshamn

2022

73,0

12

Oskarshamn

2023

80,7

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03