Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|
Helsingborg | 98,6 | 2022 |
Lund | 98,4 | 2022 |
Trollhättan | 97,6 | 2022 |
Mörbylånga | 97,1 | 2022 |
Gislaved | 96,4 | 2022 |
Falkenberg | 95,8 | 2022 |
Kävlinge | 95,7 | 2022 |
Trosa | 95,6 | 2022 |
Södertälje | 95,5 | 2022 |
Kungsbacka | 94,6 | 2022 |
Varberg | 94,0 | 2022 |
Eslöv | 92,5 | 2022 |
Malmö | 92,2 | 2022 |
Eskilstuna | 92,1 | 2022 |
Lerum | 91,8 | 2022 |
Botkyrka | 91,7 | 2022 |
Alvesta | 91,4 | 2022 |
Karlstad | 91,1 | 2022 |
Stockholm | 91,0 | 2022 |
Katrineholm | 89,8 | 2022 |
Höör | 89,3 | 2022 |
Landskrona | 89,3 | 2022 |
Uppsala | 89,0 | 2022 |
Lekeberg | 88,9 | 2022 |
Ystad | 88,0 | 2022 |
Vänersborg | 87,8 | 2022 |
Upplands Väsby | 86,7 | 2022 |
Norrköping | 86,4 | 2022 |
Vårgårda | 85,7 | 2022 |
Kristianstad | 84,8 | 2022 |
Jönköping | 84,6 | 2022 |
Linköping | 84,1 | 2022 |
Åtvidaberg | 83,3 | 2022 |
Öckerö | 83,3 | 2022 |
Sölvesborg | 83,0 | 2022 |
Gävle | 82,2 | 2022 |
Mjölby | 81,5 | 2022 |
Dals-Ed | 81,3 | 2022 |
Olofström | 81,1 | 2022 |
Örebro | 81,1 | 2022 |
Östersund | 81,1 | 2022 |
Boden | 81,0 | 2022 |
Lidköping | 81,0 | 2022 |
Skellefteå | 80,3 | 2022 |
Kalmar | 79,9 | 2022 |
Västerås | 79,8 | 2022 |
Nässjö | 78,7 | 2022 |
Smedjebacken | 78,4 | 2022 |
Växjö | 78,4 | 2022 |
Mölndal | 77,1 | 2022 |
Mellerud | 77,1 | 2022 |
Strömstad | 76,9 | 2022 |
Värnamo | 76,4 | 2022 |
Salem | 76,0 | 2022 |
Gotland | 75,9 | 2022 |
Kumla | 75,8 | 2022 |
Sala | 75,7 | 2022 |
Gnosjö | 74,7 | 2022 |
Ronneby | 74,3 | 2022 |
Borås | 74,0 | 2022 |
Motala | 73,9 | 2022 |
Göteborg | 73,8 | 2022 |
Tomelilla | 73,8 | 2022 |
Oskarshamn | 73,0 | 2022 |
Laholm | 72,9 | 2022 |
Hultsfred | 72,6 | 2022 |
Rättvik | 72,1 | 2022 |
Tyresö | 72,1 | 2022 |
Flen | 71,8 | 2022 |
Sävsjö | 71,7 | 2022 |
Östhammar | 71,4 | 2022 |
Karlshamn | 71,4 | 2022 |
Forshaga | 71,2 | 2022 |
Laxå | 69,8 | 2022 |
Borlänge | 69,3 | 2022 |
Härnösand | 68,8 | 2022 |
Halmstad | 68,3 | 2022 |
Västervik | 68,1 | 2022 |
Vaggeryd | 67,8 | 2022 |
Karlskoga | 67,3 | 2022 |
Älmhult | 66,7 | 2022 |
Strängnäs | 66,1 | 2022 |
Luleå | 65,7 | 2022 |
Nacka | 65,1 | 2022 |
Mönsterås | 64,9 | 2022 |
Köping | 64,8 | 2022 |
Lysekil | 64,1 | 2022 |
Vara | 62,5 | 2022 |
Nyköping | 62,1 | 2022 |
Höganäs | 61,8 | 2022 |
Ulricehamn | 61,7 | 2022 |
Norberg | 61,1 | 2022 |
Hjo | 61,0 | 2022 |
Grästorp | 60,0 | 2022 |
Gagnef | 60,0 | 2022 |
Ockelbo | 60,0 | 2022 |
Ödeshög | 60,0 | 2022 |
Haninge | 59,0 | 2022 |
Riket | 58,5 | 2022 |
Vimmerby | 58,1 | 2022 |
Borgholm | 57,8 | 2022 |
Danderyd | 57,1 | 2022 |
Trelleborg | 56,8 | 2022 |
Heby | 56,7 | 2022 |
Åsele | 56,3 | 2022 |
Hudiksvall | 56,0 | 2022 |
Östra Göinge | 54,7 | 2022 |
Finspång | 54,5 | 2022 |
Tranås | 54,4 | 2022 |
Sollentuna | 54,4 | 2022 |
Habo | 53,8 | 2022 |
Vingåker | 53,4 | 2022 |
Ale | 52,8 | 2022 |
Älvsbyn | 52,4 | 2022 |
Uddevalla | 52,3 | 2022 |
Pajala | 52,3 | 2022 |
Huddinge | 52,3 | 2022 |
Norsjö | 52,2 | 2022 |
Örnsköldsvik | 51,7 | 2022 |
Sundsvall | 50,9 | 2022 |
Emmaboda | 50,6 | 2022 |
Eksjö | 50,0 | 2022 |
Gnesta | 50,0 | 2022 |
Härryda | 50,0 | 2022 |
Valdemarsvik | 50,0 | 2022 |
Vallentuna | 50,0 | 2022 |
Söderhamn | 48,4 | 2022 |
Täby | 48,3 | 2022 |
Järfälla | 48,1 | 2022 |
Skövde | 47,4 | 2022 |
Bengtsfors | 46,9 | 2022 |
Dorotea | 46,7 | 2022 |
Munkedal | 46,4 | 2022 |
Söderköping | 46,2 | 2022 |
Sandviken | 45,8 | 2022 |
Hässleholm | 45,4 | 2022 |
Malung-Sälen | 45,3 | 2022 |
Norrtälje | 44,9 | 2022 |
Leksand | 44,7 | 2022 |
Storfors | 44,4 | 2022 |
Umeå | 44,2 | 2022 |
Vetlanda | 44,1 | 2022 |
Vaxholm | 41,7 | 2022 |
Sundbyberg | 41,7 | 2022 |
Älvkarleby | 41,5 | 2022 |
Karlsborg | 41,0 | 2022 |
Kinda | 40,7 | 2022 |
Ljungby | 40,3 | 2022 |
Osby | 40,0 | 2022 |
Torsås | 39,7 | 2022 |
Fagersta | 39,7 | 2022 |
Gällivare | 39,3 | 2022 |
Arboga | 39,3 | 2022 |
Kiruna | 38,1 | 2022 |
Orust | 38,0 | 2022 |
Vellinge | 36,8 | 2022 |
Upplands-Bro | 36,4 | 2022 |
Klippan | 35,7 | 2022 |
Ekerö | 35,6 | 2022 |
Högsby | 35,2 | 2022 |
Värmdö | 34,9 | 2022 |
Bjuv | 34,6 | 2022 |
Hallstahammar | 33,9 | 2022 |
Mariestad | 33,9 | 2022 |
Knivsta | 33,3 | 2022 |
Nordmaling | 33,3 | 2022 |
Alingsås | 32,7 | 2022 |
Österåker | 32,6 | 2022 |
Skurup | 32,0 | 2022 |
Vadstena | 32,0 | 2022 |
Tranemo | 31,9 | 2022 |
Tierp | 31,7 | 2022 |
Nykvarn | 31,6 | 2022 |
Burlöv | 31,3 | 2022 |
Kramfors | 31,2 | 2022 |
Enköping | 30,2 | 2022 |
Håbo | 30,0 | 2022 |
Sotenäs | 29,7 | 2022 |
Åmål | 29,5 | 2022 |
Ovanåker | 28,9 | 2022 |
Sollefteå | 28,8 | 2022 |
Hörby | 28,4 | 2022 |
Nordanstig | 28,2 | 2022 |
Svalöv | 27,9 | 2022 |
Mora | 27,6 | 2022 |
Ängelholm | 27,1 | 2022 |
Torsby | 27,0 | 2022 |
Oxelösund | 27,0 | 2022 |
Hylte | 26,6 | 2022 |
Svedala | 25,9 | 2022 |
Haparanda | 25,8 | 2022 |
Ljusdal | 25,5 | 2022 |
Kungsör | 25,0 | 2022 |
Orsa | 25,0 | 2022 |
Falun | 24,6 | 2022 |
Falköping | 24,5 | 2022 |
Nybro | 23,9 | 2022 |
Vansbro | 23,1 | 2022 |
Karlskrona | 22,8 | 2022 |
Hedemora | 22,1 | 2022 |
Nynäshamn | 22,1 | 2022 |
Kristinehamn | 21,8 | 2022 |
Arvidsjaur | 21,7 | 2022 |
Robertsfors | 21,7 | 2022 |
Svenljunga | 21,4 | 2022 |
Simrishamn | 20,7 | 2022 |
Överkalix | 20,0 | 2022 |
Lessebo | 20,0 | 2022 |
Götene | 19,6 | 2022 |
Kungälv | 18,9 | 2022 |
Sunne | 18,8 | 2022 |
Filipstad | 18,7 | 2022 |
Båstad | 18,7 | 2022 |
Solna | 18,5 | 2022 |
Arvika | 18,4 | 2022 |
Bollebygd | 18,2 | 2022 |
Gullspång | 18,2 | 2022 |
Tjörn | 18,2 | 2022 |
Tidaholm | 17,4 | 2022 |
Aneby | 17,1 | 2022 |
Mark | 16,9 | 2022 |
Perstorp | 16,7 | 2022 |
Eda | 16,3 | 2022 |
Piteå | 16,1 | 2022 |
Säter | 15,8 | 2022 |
Boxholm | 15,4 | 2022 |
Degerfors | 15,1 | 2022 |
Avesta | 14,6 | 2022 |
Tingsryd | 14,5 | 2022 |
Åre | 14,3 | 2022 |
Sigtuna | 14,3 | 2022 |
Nora | 14,0 | 2022 |
Bollnäs | 13,9 | 2022 |
Herrljunga | 13,8 | 2022 |
Malå | 13,8 | 2022 |
Lomma | 13,3 | 2022 |
Markaryd | 13,0 | 2022 |
Munkfors | 13,0 | 2022 |
Töreboda | 12,8 | 2022 |
Lindesberg | 12,7 | 2022 |
Hällefors | 12,5 | 2022 |
Tibro | 12,5 | 2022 |
Åstorp | 12,1 | 2022 |
Vilhelmina | 11,9 | 2022 |
Ludvika | 11,9 | 2022 |
Hallsberg | 11,8 | 2022 |
Tanum | 11,7 | 2022 |
Övertorneå | 11,4 | 2022 |
Essunga | 11,1 | 2022 |
Färgelanda | 11,1 | 2022 |
Krokom | 11,0 | 2022 |
Storuman | 10,9 | 2022 |
Sjöbo | 10,8 | 2022 |
Bromölla | 10,7 | 2022 |
Örkelljunga | 10,6 | 2022 |
Staffanstorp | 10,3 | 2022 |
Partille | 10,1 | 2022 |
Bräcke | 9,7 | 2022 |
Lilla Edet | 9,7 | 2022 |
Strömsund | 9,5 | 2022 |
Skara | 9,4 | 2022 |
Älvdalen | 9,4 | 2022 |
Ljusnarsberg | 9,1 | 2022 |
Hammarö | 8,8 | 2022 |
Hofors | 8,3 | 2022 |
Lidingö | 7,6 | 2022 |
Lycksele | 7,3 | 2022 |
Ånge | 6,7 | 2022 |
Vännäs | 6,3 | 2022 |
Uppvidinge | 6,3 | 2022 |
Kalix | 5,7 | 2022 |
Berg | 5,6 | 2022 |
Surahammar | 5,6 | 2022 |
Hagfors | 5,3 | 2022 |
Timrå | 5,2 | 2022 |
Härjedalen | 4,7 | 2022 |
Årjäng | 4,5 | 2022 |
Stenungsund | 4,5 | 2022 |
Vindeln | 3,7 | 2022 |
Kil | 3,7 | 2022 |
Mullsjö | 2,9 | 2022 |
Ragunda | 2,2 | 2022 |
Grums | 1,9 | 2022 |
Bjurholm | 0,0 | 2022 |
Askersund | 0,0 | 2022 |
Arjeplog | 0,0 | 2022 |
Jokkmokk | 0,0 | 2022 |
Sorsele | 0,0 | 2022 |
Skinnskatteberg | 0,0 | 2022 |
Säffle | 0,0 | 2022 |
Ydre | 0,0 | 2022 |
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.