Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|
Nynäshamn | 2010 | 38,8 |
Nynäshamn | 2011 | 43,2 |
Nynäshamn | 2012 | 42,9 |
Nynäshamn | 2013 | 33,0 |
Nynäshamn | 2014 | 33,7 |
Nynäshamn | 2015 | 34,5 |
Nynäshamn | 2016 | 27,2 |
Nynäshamn | 2017 | 19,1 |
Nynäshamn | 2018 | 15,0 |
Nynäshamn | 2019 | 18,2 |
Nynäshamn | 2020 | 17,4 |
Nynäshamn | 2021 | 19,0 |
Nynäshamn | 2022 | 22,1 |
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.