Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart
Mätområde Datum Värde (%)
Nynäshamn 2010 38,8
Nynäshamn 2011 43,2
Nynäshamn 2012 42,9
Nynäshamn 2013 33,0
Nynäshamn 2014 33,7
Nynäshamn 2015 34,5
Nynäshamn 2016 27,2
Nynäshamn 2017 19,1
Nynäshamn 2018 15,0
Nynäshamn 2019 18,2
Nynäshamn 2020 17,4
Nynäshamn 2021 19,0
Nynäshamn 2022 22,1
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Indikator K.V.B1.C.1
Uppdaterad: 2023-09-24