Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Nynäshamn 2010 38,8
1 Nynäshamn 2011 43,2
2 Nynäshamn 2012 42,9
3 Nynäshamn 2013 33,0
4 Nynäshamn 2014 33,7
5 Nynäshamn 2015 34,5
6 Nynäshamn 2016 27,2
7 Nynäshamn 2017 19,1
8 Nynäshamn 2018 15,0
9 Nynäshamn 2019 18,2
10 Nynäshamn 2020 17,4
11 Nynäshamn 2021 19,0
12 Nynäshamn 2022 22,1
13 Nynäshamn 2023 49,4
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28