Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Nynäshamn

2010

38,8

1

Nynäshamn

2011

43,2

2

Nynäshamn

2012

42,9

3

Nynäshamn

2013

33,0

4

Nynäshamn

2014

33,7

5

Nynäshamn

2015

34,5

6

Nynäshamn

2016

27,2

7

Nynäshamn

2017

19,1

8

Nynäshamn

2018

15,0

9

Nynäshamn

2019

18,2

10

Nynäshamn

2020

17,4

11

Nynäshamn

2021

19,0

12

Nynäshamn

2022

22,1

13

Nynäshamn

2023

49,4

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03