Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|
Norrköping | 2010 | 83,0 |
Norrköping | 2011 | 86,5 |
Norrköping | 2012 | 80,9 |
Norrköping | 2013 | 77,9 |
Norrköping | 2014 | 77,1 |
Norrköping | 2015 | 74,7 |
Norrköping | 2016 | 68,7 |
Norrköping | 2017 | 67,7 |
Norrköping | 2018 | 68,7 |
Norrköping | 2019 | 79,9 |
Norrköping | 2020 | 82,3 |
Norrköping | 2021 | 83,2 |
Norrköping | 2022 | 86,4 |
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.