Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart
Mätområde Datum Värde (%)
Norrköping 2010 83,0
Norrköping 2011 86,5
Norrköping 2012 80,9
Norrköping 2013 77,9
Norrköping 2014 77,1
Norrköping 2015 74,7
Norrköping 2016 68,7
Norrköping 2017 67,7
Norrköping 2018 68,7
Norrköping 2019 79,9
Norrköping 2020 82,3
Norrköping 2021 83,2
Norrköping 2022 86,4
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Indikator K.V.B1.C.1
Uppdaterad: 2023-09-24