Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Malung-Sälen 2010 30,2
1 Malung-Sälen 2011 17,7
2 Malung-Sälen 2012 7,2
3 Malung-Sälen 2013 3,3
4 Malung-Sälen 2014 4,2
5 Malung-Sälen 2015 7,6
6 Malung-Sälen 2016 8,4
7 Malung-Sälen 2017 10,4
8 Malung-Sälen 2018 10,2
9 Malung-Sälen 2019 16,7
10 Malung-Sälen 2020 14,0
11 Malung-Sälen 2021 20,9
12 Malung-Sälen 2022 45,3
13 Malung-Sälen 2023 50,0
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28