Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Malung-Sälen

2010

30,2

1

Malung-Sälen

2011

17,7

2

Malung-Sälen

2012

7,2

3

Malung-Sälen

2013

3,3

4

Malung-Sälen

2014

4,2

5

Malung-Sälen

2015

7,6

6

Malung-Sälen

2016

8,4

7

Malung-Sälen

2017

10,4

8

Malung-Sälen

2018

10,2

9

Malung-Sälen

2019

16,7

10

Malung-Sälen

2020

14,0

11

Malung-Sälen

2021

20,9

12

Malung-Sälen

2022

45,3

13

Malung-Sälen

2023

50,0

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03