Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Mörbylånga

2010

1,8

1

Mörbylånga

2011

3,4

2

Mörbylånga

2012

1,6

3

Mörbylånga

2013

1,6

4

Mörbylånga

2015

2,7

5

Mörbylånga

2016

30,1

6

Mörbylånga

2017

49,4

7

Mörbylånga

2018

51,8

8

Mörbylånga

2019

53,6

9

Mörbylånga

2020

57,8

10

Mörbylånga

2021

97,2

11

Mörbylånga

2022

97,1

12

Mörbylånga

2023

97,2

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03