Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Lund |
2010 |
8,5 |
1 |
Lund |
2011 |
23,9 |
2 |
Lund |
2012 |
30,6 |
3 |
Lund |
2013 |
39,5 |
4 |
Lund |
2014 |
47,6 |
5 |
Lund |
2015 |
52,9 |
6 |
Lund |
2016 |
65,2 |
7 |
Lund |
2017 |
75,4 |
8 |
Lund |
2018 |
84,9 |
9 |
Lund |
2019 |
88,5 |
10 |
Lund |
2020 |
92,0 |
11 |
Lund |
2021 |
98,2 |
12 |
Lund |
2022 |
98,4 |
13 |
Lund |
2023 |
97,1 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.