Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Ljungby | 2010 | 5,7 |
1 | Ljungby | 2011 | 12,6 |
2 | Ljungby | 2012 | 16,5 |
3 | Ljungby | 2013 | 13,8 |
4 | Ljungby | 2014 | 12,3 |
5 | Ljungby | 2015 | 12,6 |
6 | Ljungby | 2016 | 7,9 |
7 | Ljungby | 2017 | 4,9 |
8 | Ljungby | 2018 | 9,7 |
9 | Ljungby | 2019 | 26,0 |
10 | Ljungby | 2020 | 35,6 |
11 | Ljungby | 2021 | 35,5 |
12 | Ljungby | 2022 | 40,3 |
13 | Ljungby | 2023 | 47,0 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.