Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Lindesberg

2010

0,8

1

Lindesberg

2011

0,7

2

Lindesberg

2012

0,8

3

Lindesberg

2013

1,5

4

Lindesberg

2014

1,6

5

Lindesberg

2015

1,4

6

Lindesberg

2016

6,6

7

Lindesberg

2017

9,4

8

Lindesberg

2018

13,7

9

Lindesberg

2019

22,1

10

Lindesberg

2020

13,6

11

Lindesberg

2021

14,6

12

Lindesberg

2022

12,7

13

Lindesberg

2023

18,3

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03