Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Laxå |
2010 |
8,8 |
1 |
Laxå |
2011 |
10,5 |
2 |
Laxå |
2012 |
13,6 |
3 |
Laxå |
2013 |
14,6 |
4 |
Laxå |
2015 |
11,9 |
5 |
Laxå |
2016 |
17,4 |
6 |
Laxå |
2017 |
20,0 |
7 |
Laxå |
2018 |
56,1 |
8 |
Laxå |
2019 |
57,9 |
9 |
Laxå |
2020 |
61,5 |
10 |
Laxå |
2021 |
63,3 |
11 |
Laxå |
2022 |
69,8 |
12 |
Laxå |
2023 |
66,7 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.