Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Kungsbacka 2010 16,7
1 Kungsbacka 2011 9,4
2 Kungsbacka 2012 10,6
3 Kungsbacka 2013 12,1
4 Kungsbacka 2014 13,0
5 Kungsbacka 2015 11,5
6 Kungsbacka 2016 21,0
7 Kungsbacka 2017 40,7
8 Kungsbacka 2018 55,1
9 Kungsbacka 2019 59,6
10 Kungsbacka 2020 92,8
11 Kungsbacka 2021 93,3
12 Kungsbacka 2022 94,6
13 Kungsbacka 2023 96,2
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28