Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Karlshamn | 2010 | 25,0 |
1 | Karlshamn | 2011 | 35,9 |
2 | Karlshamn | 2012 | 52,5 |
3 | Karlshamn | 2013 | 52,1 |
4 | Karlshamn | 2015 | 54,1 |
5 | Karlshamn | 2016 | 56,0 |
6 | Karlshamn | 2017 | 64,6 |
7 | Karlshamn | 2018 | 65,0 |
8 | Karlshamn | 2019 | 79,4 |
9 | Karlshamn | 2020 | 68,7 |
10 | Karlshamn | 2021 | 69,0 |
11 | Karlshamn | 2022 | 71,4 |
12 | Karlshamn | 2023 | 73,0 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.