Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Kalmar | 2010 | 57,0 |
1 | Kalmar | 2011 | 58,6 |
2 | Kalmar | 2012 | 61,7 |
3 | Kalmar | 2013 | 63,2 |
4 | Kalmar | 2014 | 62,9 |
5 | Kalmar | 2015 | 64,0 |
6 | Kalmar | 2016 | 65,9 |
7 | Kalmar | 2017 | 67,5 |
8 | Kalmar | 2018 | 68,4 |
9 | Kalmar | 2019 | 71,7 |
10 | Kalmar | 2020 | 73,6 |
11 | Kalmar | 2021 | 77,0 |
12 | Kalmar | 2022 | 79,9 |
13 | Kalmar | 2023 | 82,1 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.