Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Jokkmokk 2010 0,0
1 Jokkmokk 2011 0,0
2 Jokkmokk 2012 0,0
3 Jokkmokk 2013 0,0
4 Jokkmokk 2014 0,0
5 Jokkmokk 2015 0,0
6 Jokkmokk 2016 0,0
7 Jokkmokk 2017 10,0
8 Jokkmokk 2018 14,3
9 Jokkmokk 2019 14,3
10 Jokkmokk 2020 16,7
11 Jokkmokk 2021 0,0
12 Jokkmokk 2022 0,0
13 Jokkmokk 2023 0,0
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28