Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Jönköping |
2010 |
34,1 |
1 |
Jönköping |
2011 |
43,8 |
2 |
Jönköping |
2012 |
56,0 |
3 |
Jönköping |
2013 |
63,9 |
4 |
Jönköping |
2014 |
69,7 |
5 |
Jönköping |
2015 |
72,9 |
6 |
Jönköping |
2016 |
74,6 |
7 |
Jönköping |
2017 |
77,8 |
8 |
Jönköping |
2018 |
77,9 |
9 |
Jönköping |
2019 |
82,1 |
10 |
Jönköping |
2020 |
81,9 |
11 |
Jönköping |
2021 |
83,2 |
12 |
Jönköping |
2022 |
84,6 |
13 |
Jönköping |
2023 |
85,7 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.