Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Höganäs | 2010 | 1,4 |
1 | Höganäs | 2011 | 4,0 |
2 | Höganäs | 2012 | 3,6 |
3 | Höganäs | 2013 | 6,0 |
4 | Höganäs | 2014 | 7,7 |
5 | Höganäs | 2015 | 11,8 |
6 | Höganäs | 2016 | 37,9 |
7 | Höganäs | 2017 | 46,7 |
8 | Höganäs | 2018 | 52,6 |
9 | Höganäs | 2019 | 56,6 |
10 | Höganäs | 2020 | 53,3 |
11 | Höganäs | 2021 | 60,2 |
12 | Höganäs | 2022 | 61,8 |
13 | Höganäs | 2023 | 63,6 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.