Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Hässleholm

2010

35,9

1

Hässleholm

2011

38,4

2

Hässleholm

2012

54,5

3

Hässleholm

2013

58,6

4

Hässleholm

2014

59,3

5

Hässleholm

2015

48,6

6

Hässleholm

2016

45,9

7

Hässleholm

2017

48,0

8

Hässleholm

2018

45,6

9

Hässleholm

2019

47,5

10

Hässleholm

2020

46,5

11

Hässleholm

2021

45,8

12

Hässleholm

2022

45,4

13

Hässleholm

2023

42,5

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03