Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Hässleholm | 2010 | 35,9 |
1 | Hässleholm | 2011 | 38,4 |
2 | Hässleholm | 2012 | 54,5 |
3 | Hässleholm | 2013 | 58,6 |
4 | Hässleholm | 2014 | 59,3 |
5 | Hässleholm | 2015 | 48,6 |
6 | Hässleholm | 2016 | 45,9 |
7 | Hässleholm | 2017 | 48,0 |
8 | Hässleholm | 2018 | 45,6 |
9 | Hässleholm | 2019 | 47,5 |
10 | Hässleholm | 2020 | 46,5 |
11 | Hässleholm | 2021 | 45,8 |
12 | Hässleholm | 2022 | 45,4 |
13 | Hässleholm | 2023 | 42,5 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.