Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Härnösand | 2010 | 19,5 |
1 | Härnösand | 2011 | 26,4 |
2 | Härnösand | 2012 | 23,9 |
3 | Härnösand | 2013 | 24,3 |
4 | Härnösand | 2015 | 20,2 |
5 | Härnösand | 2016 | 22,7 |
6 | Härnösand | 2017 | 29,9 |
7 | Härnösand | 2018 | 36,2 |
8 | Härnösand | 2019 | 40,8 |
9 | Härnösand | 2020 | 56,5 |
10 | Härnösand | 2021 | 62,7 |
11 | Härnösand | 2022 | 68,8 |
12 | Härnösand | 2023 | 81,2 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.