Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Hudiksvall

2010

55,1

1

Hudiksvall

2011

57,5

2

Hudiksvall

2012

57,5

3

Hudiksvall

2013

56,3

4

Hudiksvall

2015

53,7

5

Hudiksvall

2016

50,6

6

Hudiksvall

2017

50,0

7

Hudiksvall

2018

51,4

8

Hudiksvall

2019

49,1

9

Hudiksvall

2020

48,1

10

Hudiksvall

2021

49,8

11

Hudiksvall

2022

56,0

12

Hudiksvall

2023

62,0

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03