Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Hjo | 2010 | 0,0 |
1 | Hjo | 2011 | 2,7 |
2 | Hjo | 2012 | 2,4 |
3 | Hjo | 2013 | 2,5 |
4 | Hjo | 2014 | 0,0 |
5 | Hjo | 2015 | 0,0 |
6 | Hjo | 2016 | 0,0 |
7 | Hjo | 2017 | 2,3 |
8 | Hjo | 2018 | 6,5 |
9 | Hjo | 2019 | 52,3 |
10 | Hjo | 2020 | 51,2 |
11 | Hjo | 2021 | 57,1 |
12 | Hjo | 2022 | 61,0 |
13 | Hjo | 2023 | 73,8 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.