Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Haninge | 2010 | 25,5 |
1 | Haninge | 2011 | 24,8 |
2 | Haninge | 2012 | 19,4 |
3 | Haninge | 2013 | 15,2 |
4 | Haninge | 2014 | 16,2 |
5 | Haninge | 2015 | 7,8 |
6 | Haninge | 2016 | 9,4 |
7 | Haninge | 2017 | 12,0 |
8 | Haninge | 2018 | 14,4 |
9 | Haninge | 2019 | 27,8 |
10 | Haninge | 2020 | 27,5 |
11 | Haninge | 2021 | 50,4 |
12 | Haninge | 2022 | 59,0 |
13 | Haninge | 2023 | 64,2 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.