Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Gotland | 2010 | 26,7 |
1 | Gotland | 2011 | 11,4 |
2 | Gotland | 2012 | 9,0 |
3 | Gotland | 2013 | 16,1 |
4 | Gotland | 2014 | 41,9 |
5 | Gotland | 2015 | 47,9 |
6 | Gotland | 2016 | 48,4 |
7 | Gotland | 2017 | 52,6 |
8 | Gotland | 2018 | 58,4 |
9 | Gotland | 2019 | 63,1 |
10 | Gotland | 2020 | 65,7 |
11 | Gotland | 2021 | 73,6 |
12 | Gotland | 2022 | 75,9 |
13 | Gotland | 2023 | 81,3 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.