Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Falköping | 2010 | 16,2 |
1 | Falköping | 2011 | 23,0 |
2 | Falköping | 2012 | 9,7 |
3 | Falköping | 2013 | 19,5 |
4 | Falköping | 2014 | 16,8 |
5 | Falköping | 2015 | 17,9 |
6 | Falköping | 2016 | 18,8 |
7 | Falköping | 2017 | 27,0 |
8 | Falköping | 2018 | 28,8 |
9 | Falköping | 2019 | 32,2 |
10 | Falköping | 2020 | 28,9 |
11 | Falköping | 2021 | 25,0 |
12 | Falköping | 2022 | 24,5 |
13 | Falköping | 2023 | 25,1 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.