Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Falköping |
2010 |
16,2 |
1 |
Falköping |
2011 |
23,0 |
2 |
Falköping |
2012 |
9,7 |
3 |
Falköping |
2013 |
19,5 |
4 |
Falköping |
2014 |
16,8 |
5 |
Falköping |
2015 |
17,9 |
6 |
Falköping |
2016 |
18,8 |
7 |
Falköping |
2017 |
27,0 |
8 |
Falköping |
2018 |
28,8 |
9 |
Falköping |
2019 |
32,2 |
10 |
Falköping |
2020 |
28,9 |
11 |
Falköping |
2021 |
25,0 |
12 |
Falköping |
2022 |
24,5 |
13 |
Falköping |
2023 |
25,1 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.